waar ligt de focus

Wie is jouw doelgroep?

Kinderkleding

Voordat je begint met het zichtbaar maken van jouw bedrijf op het internet, zijn er een aantal vragen die je moet beantwoorden. Niet voor ons, maar voor jezelf. Elke campagne, elk plan en elke website begint namelijk met een plan:

  • Wat is jouw budget?
  • Kun je het in eigen beheer doen?
  • Wie is jouw doelgroep?

De eerste twee vragen zijn gemakkelijk te beantwoorden wanneer je een bedrijf hebt, maar de derde vraag wordt vaak verkeerd bekeken en dat zorgt voor problemen. Om dit duidelijk te maken, willen we kijken naar een webwinkel die kinderkleding verkoopt.

Doelgroep is dus: kinderen!

Kinderkleding wordt gedragen door kinderen. Zij zijn echter niet de doelgroep. De kinderen kopen namelijk de kleding zelf niet. ‘Ouders’ is evenmin de doelgroep. Ouders zijn namelijk een bijzonder breed begrip en voor een webwinkel is dit een compleet verkeerde insteek. Het zijn niet alle ouders die kinderkleding kopen via het internet namelijk. Je moet veel verder kijken dan dit.

De doelgroep kan zijn: Ouders die meerdere kinderen hebben in de leeftijd tussen de 1 en 5 jaar, die online kinderkleding willen bestellen met een gemiddeld budget, gericht op het modale inkomen van een huishouden met één volledig jaarinkomen.

Wanneer je diep de doelgroep in kunt stappen, kun je de campagnes aanpassen op de doelgroep. Je weet nu bijvoorbeeld dat de ouders kleding online willen bestellen. Je hoeft dus niet de voordelen van online winkelen te benoemen, je moet alleen aangeven waarom winkelen bij jou beter is dan winkelen bij andere webwinkels. De leeftijd van de kinderen is minstens zo relevant. Je weet dat de meeste kinderen al lopen en dat de peuterschool in zicht is. Daar kun je op jouw beurt weer op inspelen wanneer je de kinderkleding aanbiedt.

Waarom is dit zo belangrijk?

Het opzetten van een website of zichtbaarheid op het internet heeft niet te maken met de omvang van je bedrijf. Die multinationals lijken bijzonder sterk, maar wanneer jij jouw website aan kunt passen naar de doelgroep en alle kanalen aanpast om een bericht te versturen die totaal aansluit op wat jouw doelgroep wil, dan win je terrein. Zo eenvoudig is het. Hoe beter je de doelgroep kent, hun problemen op kunt lossen en laat merken dat jij onderdeel van de doelgroep bent, hoe beter jouw marketing aan kan sluiten op de doelgroep en hoe meer mensen een bestelling zullen plaatsen bij jou. Daarom is het altijd van groot belang om eerst te kijken naar de doelgroep en met hen in gesprek te gaan over wat zij willen, wat ze zoeken en welke problemen zij tegenkomen. Daarna kun je beginnen met het opzetten van een goede strategie.